RR16 – Gravel Extreme

Kurs na Garmin Connect

Dla Kogo?

Trudność: 5/5
Trasa dla gravelowych maniaków. Poprowadzona tak, aby zaliczyć najlepsze szutry w powiecie gorlickim. Mało cywilizacji, dużo szutrów, dużo lasów, dużo potu i spalonych kalorii.

Przebieg

Radocyna -> Wołowiec -> Krzywa -> Bartne -> Dragaszów -> Bodaki -> Wapienne -> Męcina Wielka/Mała -> Sękowa -> Owczary -> Przysłup -> Nowica -> Smerekowiec -> Gładyszów -> Banica -> Lipna -> Radocyna

Opis Trasy

Trasa przygotowana specjalnie dla gravelowych maniaków. Poprowadzona w 70% po nawierzchni szutrowej.

Z Radocyny ruszamy na północ, drogą szutrową, do miejscowości Czarne. Po prawej stronie mijamy pracownię ceramiki Pana Jurka Szczepkowskiego. Zaraz za pracownią, na rozwidleniu dróg, bardzo charakterystyczna XIX-wieczna kapliczka. To tzw. kapliczka domkowa, gdzie we wnętrzu można odnaleźć fragmentaryczne freski.

Przy kapliczce skręcamy w prawo i po ok. 100m w lewo, gdzie czeka nas podjazd o długości ok. 3 km. Szutrowa droga leśna świetnie nadająca się na rower górski, trekkingowy lub gravelowy. Po osiągnięciu najwyższego punktu przyjemny zjazd do wsi Wołowiec. Wyjedziemy naprzeciwko cerkwi.

7 km – Wołowiec. Tutaj odnajdziemy cerkiew Opieki Matki Bożej wybudowaną w 1766 roku. To zachodniołemkowska, drewniana cerkiew konstrukcji zrębowej, o ścianach zewnętrznych i dachach pokrytych gontem. W Wołowcu znajduje się również siedziba Wydawnictwa Czarne, traktującego m.in. o Beskidzie Niskim.
Podążając w stronę centrum wsi, po ok. 300 metrach skręcamy w lewo i ruszamy leśną drogą w stronę miejscowości Krzywa. To odcinek o długości ok. 4,5km.

13 km – Krzywa. Po lewej stronie cerkiew św. Kosmy i Damiana z 1926 roku. Warto zwrócić uwagę na jej charakterystyczną konstrukcję. Po przeciwnej stronie drogi znajduje się budynek Centrum Narciarstwa Biegowego, do którego warto wrócić zimą.

15 km – Banica. Po prawej stronie mijamy Banicę i po chwili skręcamy w prawo w drogę szutrową w kierunku Bartnego. Teraz przez ponad 11 km doskonałą leśną drogą będziemy przemierzać trasę równoległą do drogi z Bartnego do Bodaków, dojeżdżając docelowo do drogi asfaltowej w Dragaszowie.

30 km – Bodaki. Tutaj również w bliskim sąsiedztwie siebie znajdziemy dwie cerkwie. Obie pw. św. Dymitra, jedna z nich z 1902 roku – greckokatolicka, natomiast ta z 1934 roku – prawosławna. Po obejrzeniu obu cerkwi wracamy kilkadziesiąt metrów, aby skręcić w drogę szutrowo-leśną w stronę Kamiennej Góry. Po dwukrotnym przekroczeniu potoku nastąpi ostre podejście, trzeba zejść z roweru na odcinku 150 metrów.

35 km – Wapienne-Zdrój jest jednym z najstarszych polskich uzdrowisk. Wjedziemy do miejscowości w jej górnej części i po dwóch kilometrach dojedziemy do odnowionego centrum z tężnią, domem zdrojowym i polowym amfiteatrem. W Wapiennym warto uzupełnić bidony lub coś przekąsić.

39 km – Męcina Wielka. Po lewej stronie drogi odnajdujemy sporą drewnianą cerkiew św. Kosmy i Damiana z 1807 roku. Obecnie jest ona użytkowana jako kościół rzymskokatolicki.
Parafia prawosławna w Męcinie Wielkiej powstała w 1546. Po podpisaniu unii brzeskiej wspólnota przyjęła jej postanowienia. W tym czasie we wsi istniała już wolno stojąca cerkiew, jednak o jej wyglądzie nic nie wiadomo. W 1930 zniszczony obiekt został gruntownie odremontowany za pieniądze zebrane przez mieszkańców Męciny Wielkiej, Wapiennego i Pstrążnego. W drodze do Męciny Małej mijamy charakterystyczną odnowioną murowaną kapliczkę, za którą skręcamy w lewo na punkt widokowy.

46 km – Sękowa. Przejeźdzamy koło boiska sportowego, wjeżdżając bezpośrednio na ścieżkę rowerową prowadząca wzdłuż Sękówki. Doprowadza nas ona do kościółka św. Jakuba i Filipa wpisanego na listę UNESCO. Wzniesiony około 1520 roku. Jednonawowa świątynia, z trójbocznie zamkniętym prezbiterium. Ściany i dach pokryte gontem. Obiekt uhonorowany medalem Europa Nostra w 1994 roku za wzorcowo prowadzone prace konserwatorskie oraz nagrodą im. Brata Alberta i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki PRL.

52 km – Owczary. Jedziemy łagodnym podjazdem przez malowniczą dolinę. Leżąca na uboczu wieś o bogatej historii ocaliła wiele perełek architektury drewnianej oraz kamieniarstwa. Szczególnie ciekawa, wpisana na listę UNESCO, cerkiew p.w. Opieki Matki Bożej z 1653 roku, reprezentuje typ łemkowski. Po zwiedzeniu cerkwi czeka nas wymagająca część dzisiejszej wycieczki: leśny podjazd w okolice szczytu Wierch.

66 km – Przysłup. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej prowadzącej z Przełęczy Małastowskiej w stronę Nowicy. Po 3 km przyjemnego zjazdu skręcamy w lewo i przejeżdżamy przez mały mostek na Przysłupiance, aby móc podjechać do Odernego.

70 km – Oderne. Skręcamy w lewo w leśną drogę, która będzie nas prowadziła przez kolejne 4km. Dzięki niej dojedziemy do asfaltowej drogi pomiędzy Kwiatoniem a Smerekowcem. Skręcamy w lewo, aby kierować się do Smerekowca.

78 km – Smerekowiec. Przejeżdżając przez wieś, przy drodze na Regietów, znajdziemy sklep, w którym koniecznie trzeba uzupełnić bidony i coś przegryźć. Do końca trasy sklepu już nie napotkamy! W Smerekowcu, przy Muzeum Jazdy Konnej, opuszczamy wygodną drogę asfaltową, aby szutrową leśną i polną drogą podjeżdżać w stronę Magury Małastowskiej. Na 84 km dojedziemy do głównej drogi, którą opuścimy po 700m, skręcając w prawo. Jadąc leśną drogą przez ok. 6 km, przywitamy ponownie Baniską Górę, tym razem jednak skręcamy w prawo w stronę Krzywej.

89 km Banica – Po kilometrze przejechanym asfaltem skręcamy ponownie w prawo w leśną drogę. To Autostrada Słońca, która po pięciu kilometrach doprowadzi nas na Kamienny Wierch. Ostatnie 6 kilometrów to już tylko zjazd do OSW Radocyna!

GRATULACJE! YOU DID iT!

Cerkiew Opieki Matki Bożej w Owczarach

Cerkiew św. Michała Archanioła w Przysłupie

Muzeum Jazdy Konnej w Gładyszowie

Cmentarz wojenny nr 55 - Gładyszów