RR18 – Świerzowa Ruska

Kurs na Garmin Connect

Dla Kogo?

Trudność: 3/5
Trasa bez większych trudności technicznych, jednak w docelowym miejscu, tj. Świerzowej Ruskiej, należy liczyć się z koniecznością przekraczania potoku w bród lub po kładkach. Na tym odcinku może również występować błoto.

Przebieg

OSW Radocyna -> Długie -> Rozstajne -> Kotań -> Świątkowa Wielka -> Bartne -> Wołowiec -> Czarne -> OSW Radocyna

Opis Trasy

Świerzowa Ruska to nieistniejąca już wieś, która w całości leży na terenie Magurskiego Parku Narodowego. Do niedawne obowiązywał niemalże całkowity zakaz wstępu na jej teren. Dopiero od 2015 dolina Świerzowej została otwarta dla turystów, jak i rowerzystów. Przez Świerzową biegnie też ścieżka przyrodniczo-kulturowa, która ma 8 przystanków.

Z Radocyny ruszamy na północ, drogą szutrową, do miejscowości Czarne. Po 500m skręcamy w prawo i przejeżdżamy na drugą stronę potoku. Czeka nas podjazd przez miejscowość Długie. Obok samotnego kamiennego krzyża na przełęczy można odpocząć. Świetnie nada się do tego nowa wiata piknikowa z rozległym widokiem na przygraniczne wzgórza. Od tego miejsca teren obniża się aż do dawnego PGR-u i sklepu. Przez cały czas po obu stronach będą nam towarzyszyć liczne kapliczki murowane, po drodze natkniemy się także na symboliczne drzwi projektu Natalii Hładyk: „Drzwi do zaginionego świata”, którego głównym celem jest upamiętnienie istnienia dawnych łemkowskich wsi oraz ich mieszkańców.

6 km – Grab. Droga zamieni się w asfaltową i na skrzyżowaniu skręcamy w lewo w stronę Rozstajnego. Pośrodku wsi znajduje się cmentarz greckokatolicki z zachowanymi kilkoma nagrobkami.
Przez kolejne 7 km będziemy podążali asfaltową drogą o bardzo niewielkim nachyleniu, aż dojedziemy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Wcześniej w Świątkowej Małej warto zobaczyć Cerkiew św. Michała Archanioła.

17 km – Kotań. Po prawej stronie drogi możemy zwiedzić cerkiew pw. Św. Kosmy i Damiana z 1782 roku. W latach 1962–63 świątynia ta doczekała się kapitalnego remontu. Od cerkwi czeka nas dwukilometrowy widokowy podjazd, po czym skręcamy w lewo i przez 4 kilometry zjeżdżamy do Świątkowej Wielkiej.

23 km – Świątkowa Wielka. Przy głównej drodze, skręcając w prawo, kierujemy się żółtym szlakiem, który jest jednocześnie ścieżką przyrodniczo-kulturową “Świerzowa Ruska”. To dolina dawnej wsi. Znajdziemy tutaj wiele przystanków informacyjnych na temat przyrody oraz życia dawnych mieszkańców. Możemy również zauważyć podmurówki nieistniejących budynków oraz cmentarz z miniaturą dawnej cerkwi. Po osiągnięciu Przełęczy Majdan (625m n.p.m.) czeka nas krótki, ale intensywny, zjazd oraz podjazd w stronę krańców wsi Bartne.

31 km – Bartne. Podążamy Winnym Szlakiem Rowerowym, który przez ponad 5 km będzie nas prowadził leśną drogą, a następnie asfaltowym zjazdem do Wołowca.

37 km – Wołowiec. Tutaj odnajdziemy cerkiew Opieki Matki Bożej wybudowaną w 1766 roku. To zachodnio-łemkowska, drewniana cerkiew zbudowana w konstrukcji zrębowej, o ścianach zewnętrznych i dachach pokrytych gontem. W Wołowcu znajduje się również siedziba Wydawnictwa Czarne, traktującego m.in. o Beskidzie Niskim.
Naprzeciwko cerkwi wjeżdżamy na drogę szutrową z wymagającym podjazdem, który jednak wynagrodzi nam starania równie przyjemnym zjazdem.

44 km – Czarne. Po dotarciu do Czarnego pozostał nam ostatni kilometr szutrowej drogi, aby powrócić do OSW Radocyna.